Hyppää pääsisältöön

MaDaMe

Digitalisaatio on aloittanut matkansa merenkulun ytimeen. Digitalisoinnin hyödyt eivät rajoitu vain taloudellisiin ja operatiivisiin etuihin. Myös turvallisuuden ja ympäristönsuojelun alueilla digitaaliset työkalut tarjoavat uusia mahdollisuuksia riskien hallintaan ja ympäristövaikutusten minimoimiseen.

Digitaalisten väyläpalvelujen kehittäminen

EU Interreg Baltic Sea Region ohjelman rahoittamassa MaDaMe (Maritime Data Methods for Safe Shipping) -hankkeessa Itämeren alueen maat kehittävät yhdessä digitaalisia väyläpalveluita ja kyberturvallista viestintää merenkulun viranomaisten ja alusten välillä.

MaDaMen taustalla on kansainvälisissä merenkulkuorganisaatioissa meneillään oleva S-100 standardien kehitystyö, jonka tavoitteena on luoda yleismaailmallinen malli merenkulkua koskevien hydrografisten ja muiden merenkulkuun liittyvien tietojen esittämiseksi ja jakamiseksi. Uusien standardien mukaisia Ecdis-laitteita saa käyttää navigointiin vuodesta 2026 alkaen ja ne tulevat pakollisiksi uusille aluksille vuoden 2028 alussa.

Uudet väyläpalvelut mahdollistavat tiedon vastaanottamisen digitaalisessa muodossa alusten Ecdis-laitteilla reaaliajassa. Niitä tullaan jatkossa tarjoamaan nykyisien järjestelmien tai puheella tarjottavien palvelujen rinnalla.

Mitä hankkeessa tehdään?

Hankkeen tärkein tavoite on suunnitella ja testata kolme digitaalista palvelua: 

  • Digitaalinen merivaroituspalvelu 
  • Digitaalinen turvalaitepalvelu
  • Digitaalinen VTS-palvelu

Palveluja testataan Itämerellä liikennöivissä aluksissa ja kokemukset jaetaan merenkulkuviranomaisten sekä kansainvälisten järjestöjen kuten IALA:n, IMO:n ja IHO:n käyttöön.

Toinen merkittävä kehityskohde palvelujen kehittämisen rinnalla on nk. MCP (Maritime Connectivity Platform) -alusta, jonka avulla digitaalisia palveluita voidaan kyberturvallisesti tarjota aluksille.  

Alustan ja palveluiden lisäksi hankkeessa kehitetään ja testataan myös digitaalisten palvelujen edellyttämiä uusia kommunikaatiomenetelmiä maa-asemien ja alusten väliseen tiedonsiirtoon.

MaDaMe-hanke edistää konkreettisesti digitaalisten väyläpalvelujen käyttöönottoa Itämerellä sekä tuottaa arvokasta tietoa vielä keskeneräiseen kansainväliseen standardointityöhön. 

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen rooli hankkeessa 

Fintrafficin keskeisin tehtävä hankkeessa on digitaalisten VTS-palveluiden kehittäminen. MaDaMe-hankkeen konkreettiseksi kehityskohteeksi laajasta palvelukokonaisuudesta on valittu liikenteen järjestelypalvelu. Esimerkiksi alusten lähtölupamenettely olisi palvelun avulla mahdollista jatkossa hoitaa digitaalisesti. Fintraffic kehittää ja testaa hankkeen yhteydessä myös kansallista MCP-palvelualustaa. 

Tietoa hankkeesta:

  • EU- INTERREG -projekti, BALTIC SEA REGION -ohjelma 
  •  Kesto: 1.11.2023 -31.10.2026 
  •  Kokonaisbudjetti: 3 411 519 eur  
  •  Fintrafficin budjetti 451 100 eur 

Hankepartnerit: 

  • Turun ammattikorkeakoulu (FI)
  • Yrkeshögskolan Novia (FI)
  • Digital Maritime Consultancy (DK)
  • National Institute of Telecommunications (PL)  
  • Sternula A/S (DK)
  • NavSim Poland Ltd. (PL)
  • Väylävirasto (FI)
  • DFDS A/S (DK)
  • Swedish Maritime Administration (SE)  
  • Danish Maritime Authority (DK)
  • Fintraffic VTS (FI) 

Yhteistyökumppanit:

  • Maritime office in Gdynia (PL)
  • Traficom (FI)
  • The International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Association (IALA)
  • Estonian Transport Administration (EE)
  • ESL Shipping (FI)
  • Combitech AB/Navelink (SE)

Lue lisää hankesivuilta.