Hyppää pääsisältöön

URAPOLKUJA: Hannu Valtonen – 40 vuotta teknisessä lennonvarmistuksessa

Hannun ensi kosketus ilmailualaan tuli konkreettisesti varusmiespalveluksen aikana Ilmavoimissa. Opiskelujen ja ensimmäisen vakituisen työsuhteen jälkeen alkoi 40 vuotta kestänyt ura teknisessä lennonvarmistuksessa. 

Hannu kävi alun alkaen radio- ja televisiomekaanikkokoulutuksen, mutta valmistui myöhemmin teknillisestä oppilaitoksesta tietoliikenneteknikoksi. Tekniikan ala ei ollut mitenkään itsestään selvyys, sillä erityisesti luovat alat kiinnostivat.

”Kiinnostuksen kohteita olivat mm. elokuvien tekemiseen liittyvät ammatit kuten ohjaus, kuvaus, ääni sekä valokuvaus. Myös piirtäminen, muotoilu ja veisto kiinnostivat, mutta nämä ovat jääneet kuitenkin lopulta harrastuksiksi”, sanoo Hannu. 

Varusmiespalveluksen aikana Hannu sai lentokoneradiokoulutuksen Tikkakoskella ja pääsi huoltamaan ja tekemään tarkastuksia lentoon lähteville ilmavoimien koneille Rovaniemellä Lapin lennostossa. Kun Hannu myöhemmin huomasi silloisessa Ilmailuhallituksessa ilmailun radio- ja navigaatiotekniikan alan avoimen työpaikan, hän päätti hakea.

Monipuolisia työtehtäviä lentoasemalla

Työura ilmailun parissa alkoi Helsinki-Vantaan lentoasemalla vuona 1983. Hannu työskenteli aluksi radio-navigaatiolaitteiden ylläpitotöiden parissa, mutta siirtyi jo muutaman vuoden jälkeen tietoliikenne-nimiseen ryhmään esihenkilöksi. Tietoliikenneryhmän vastuualueelle kuuluivat hyvin laajasti muun muassa lentoaseman matkustajapalvelujärjestelmät kuten pysäköinninhallintajärjestelmät, lentoaikataulutietojen näyttöjärjestelmät, kuulutusjärjestelmät, kulunvalvonta- ja videovalvontajärjestelmät.

Lentoaseman ympäristössä vierähti lähes 30 värikästä vuotta. Paras puoli työssä oli monipuolisuus ja se, että työllä oli suora yhteys lentoaseman toimintaan. Lisämausteensa ja haasteensa työhön toi se, että ao. yksikkö palveli lentoasemaa ympäri vuorokauden kaikkina kellonaikoina. 

”Tylsiä hetkiä ei oikeastaan ehtinyt olla. Työ oli tiivistä yhteistyötä muiden lentoasemalla toimivien kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden ja yritysten kanssa. Vaikka omat resurssit olivat rajalliset, valtuudet toimia olivat suhteellisen laajat ja töitä teetettiin paljon myös ulkopuolisilla yrityksillä. Tärkeintä oli se, että lentoaseman pyörät pyörivät ja siivet kantoivat joka säällä.” 

Maailman ja ympäristön muutoksista lentoasemalla työskentelyyn ovat heijastuneet mm. 1980-luvun lopun hurja nousukausi lentoliikenteen ja matkustajamäärien nousuineen ja heti sen jälkeinen 1990-luvun lama ja syöksykierre sekä Neuvostoliiton hajoaminen, uudet valtiot Euroopassa, Schengen-sopimus sekä lentokoneiden törmäykset World Trade Centeriin New-Yorkissa.

”Lentoasema on kokenut tänä aikana valtavan infran muutoksen ja koko alue on ollut jatkuvaa suurta työmaata 80-luvun puolesta välistä lähtien. Samalla kaikki lentoaseman tekniset järjestelmät on uusittu moneen kertaan.”

Yksittäisistä tapahtumista Hannun mieleen ovat jääneet esimerkiksi Neuvostoliitosta kaapattujen lentokoneiden saapumiset Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja eri valtioiden päämiesten vierailut Suomessa. Lentoasemalla on ollut merkittävä rooli näissä vierailuissa. Vierailujen aikana myös viranomaisyhteistyö korostui.

”Työtä tehtiin muun muassa poliisin, tullin, puolustusvoimien ja ulkomaalaisten viranomaisten kanssa. USA:n presidentin vierailu oli iso operaatio. Yhteistyö valkoisen talon tekniikan kanssa on muistissa.”

Vuosiin on mahtunut myös lukuisia organisaatiomuutoksia. Ilmailuhallitus muuttui ilmailulaitokseksi. Ilmailulaitoksen jälkeen perustettiin Finavia. Vuonna 2017 erotettiin Lennonvarmistus omaksi yhtiöksi ja syntyi ANS-Finland, joka myöhemmin yhdistettiin osaksi Fintraffic-konsernia. Työn tarkoitus ja turvallisuuskeskeisyys ovat silti säilyneet samana.

Siirtyminen pääkonttorin leipiin

Siirtyminen Lentoasemalta Finavian silloiseen pääkonttorin organisaatioon luomaan kelpoisuus- ja koulutusjärjestelmää tekniseen lennonvarmistuksen henkilöstölle oli iso muutos lentoaseman hektiseen elämään verrattuna. Tekninen lennonvarmistus suunnittelee, hankkii ja ylläpitää teknisiä lennonvarmistusjärjestelmiä Suomessa ja myös viidellä lentokentällä Ruotsissa. Lennonvarmistusjärjestelmät mahdollistavat muiden lennonvarmistuspalvelujen antamisen kuten esimerkiksi lennonjohtopalvelut. 

Hannun tehtävät ovat laajentuneet jatkuvasti. Yksi merkittävä tehtävä on ollut lennonvarmistukseen liittyvien regulaatio- ja laatuvaatimusten seuraaminen ja niiden käytäntöön soveltaminen siten, että viranomainen hyväksyy auditoinneissaan toiminnan. 

”Kuulostaa paperinmakuiselta pilkun viilaamiselta, mutta varsinkin tässä asiassa kokemuksesta ja luovuudesta on ollut paljonkin hyötyä. On helppoa piirtää prosesseja, mutta paljon vaikeampaa tehdä niistä sellaisia, että ne helpottavat elämää ja täyttävät regulaation. Sitten pitäisi vielä saada ihmiset toimimaan niiden mukaisesti.”

Eräs hyvin antoisa tehtävä on ollut uusien työntekijöiden koulutus, jossa heidät perehdytetään lennonvarmistuksen toimintaympäristöön, työtapoihin ja vaatimuksiin. Lisäksi osana työtehtäviä on ollut myös lennonvarmistuksen poikkeamailmoitusten seuraaminen ja lennonvarmistustekniikan toiminnanohjausohjelmiston kehitys. Hannu on suorittanut myös Tuotekehitystyön erityisammattitutkinnon Fintrafficin oppisopimuskoulutuksena.

”Vaikka olen ollut töissä teknisessä yksikössä, työnkuvani on ollut pääasiassa ihmisten kanssa yhteistä tekemistä. Lähes koko työurani ajan olen pyrkinyt rationalisoimaan ja vähentämään omia ja muiden töitä ja tehdä itseni tarpeettomaksi, mutta aina kun olen siinä onnistunut, pomo on tuonut aina uusia töitä pöydälle. Luovuutta ja mielikuvitusta on siis tarvittu, myös pomolta.”

Koko uran aikana merkittävä työn motivaatiotekijä on ollut kansainvälisyys. Se miten muualla hoidetaan asioita, on kiinnostanut Hannua aina. Vuosien varrella Hannu on osallistunut moniin ulkomailta tehtäviin järjestelmähankintoihin ja koulutuksiin sekä muihin yhteistyökuvioihin kuten muun muassa lennonvarmistusyhteistyö Viron kanssa (FINEST), jossa Fintraffic on valmistellut jo vuodesta 2016 lähtien rajat ylittävää lennonvarmistuspalvelua ilmatilan käyttäjille yhdessä Estonian Air Navigation Services -yhtiön (EANS) kanssa sekä Ruotsin lentokentille annettavaa teknistä ylläpitopalvelua, jota valvoo Suomen viranomaisen lisäksi myös Ruotsin viranomainen.

Eläkkeelle pitkän uran jälkeen

Eläkkeelle Hannu on jäämässä tänä vuonna 40-vuoden mittaisen uran jälkeen. 

”Nyt tuntuu siltä, että olen palaamassa viimeiseltä lentomatkalta terminaaliin eikä enää tarvitsekaan jäädä odottamaan matkalta kerääntyneitä matkatavaroita hihnalta, vaan ne voi jättää sinne pyörimään ympyrää. En tarvitse niitä enää, ehkä seuraaja hakee laukun pois.”

Eläkepäivillä Hannu aikoo viettää aikaa merellä kesämökillä, ja jatkaa harrastuksiaan kuten pyöräilyä. Aikaa jäänee myös enemmän kaikelle luovalle tekemiselle, kuten valokuvaukselle, elokuville ja kirjoittamiselle. 

Jaa