Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin meriliikenteenohjaus mukaan DigiMar-projektiin kehittämään uusia navigointiturvallisuutta edistäviä oppimistyökaluja

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on lähtenyt mukaan DigiMar-projektiin, jonka päämääränä on parantaa merenkulun navigointiturvallisuutta toteuttamalla digitaalinen opetuskokeilu. Oppimistyökalujen kehittämisessä valjastetaan digitaalisten teknologioiden mahdollisuudet käyttöön hyödyntämällä mm. opetusvideoita ja puheentunnistus-chatboteja. 

DigiMar-projektilla tavoitellaan turvallisuuden lisääntymistä parantuneiden merenkulun viestintätaitojen ja avoimen pääsyn digitaalisten opetusvälineiden avulla. Projektin keskiössä on oppijakeskeisten ja aitoihin merenkulun tarpeisiin perustuvien opetuskäytäntöjen ja -työkalujen sekä digitaalisen koulutuksen kehittäminen. Fintraffic on projektissa mukana asiantuntijaroolissa.

"Projektissa mukana olevat yliopistot kehittävät opiskelun tueksi digitaaliset työkalut, jotka testataan käytännössä Fintrafficin meriliikenteenohjauksen henkilöstöllä sekä merenkulkualan opiskelijoilla. Projektiin osallistuu eri alojen korkeakoulutuksen opettajia, mikä tukee ja kehittää uudenlaista monitieteistä yhteistyötä", taustoittaa kehityspäällikkö Esa Kallio Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Digitaalisten työkalujen potentiaali valjastetaan opetuskäyttöön

Projektissa hyödynnetään digitaalisten teknologioiden potentiaalia kehittämällä avoimen pääsyn opetusvideoita ja puheentunnistus-chatboteja, jotka tukevat jatkuvaa ja itsenäistä oppimista. Näin voidaan mm. kehittää kohderyhmän käyttäjien ja korkeakoulutuksen opettajien digitaalisia taitoja. Projektissa kehitetyt oppimispolut etenevät yksinkertaisista monimutkaisiin harjoituksiin ja videoihin. 

"Kehitettävät koulutusmateriaalit on suunnattu meriliikenteenohjauksessa työskenteleville henkilöille, ja osa operatiivisesta henkilöstöstämme tulee osallistumaan omalta osaltaan projektiin käydessään läpi DigiMarissa kehitetyn koulutuksen", kertoo projektipäällikkö Maiju Kaski Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Digitaalisia työkaluja käytetään projektikumppaneiden toimesta kieli- ja viestintätietokantojen luomiseen ja analysointiin sekä merenkulun viestinnän simulointitehtävien laatimiseen. Kaikkien kehitettyjen, käyttöön otettujen ja arvioitujen digitaalisten työkalujen käyttö tukee digitaalisten teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa ja oppimisen kaikilla tasoilla - skaalautuen eri aloilla tarvittaviin viestintäkoulutustarpeisiin.

"Tietokantaa ja mahdollisesti chatbottia voidaan myöhemmin hyödyntää kehitettäessä laajempaa merenkulun viestintäkirjastoa, jota voidaan käyttää tekoälypohjaisissa puheentunnistus- ja viestintähallintaratkaisuissa, erityisesti etäohjattavissa ja autonomisissa aluksissa", jatkaa Kaski.

EU:n Digitaalisen koulutuksen toimintasuunnitelman mukainen projekti

DigiMar-projekti noudattaa EU:n Digitaalisen koulutuksen toimintasuunnitelman (2021–2027) strategisia painopisteitä tukemalla laadukasta, kaikille avointa ja saavutettavaa digitaalista koulutusta sekä esittelemällä digitaalisia mahdollisuuksia koulutus- ja tutkimusyhteisölle, päättäjille, akatemialle ja tutkijoille.

"Odotamme, että avoimen pääsyn digitaalisten opetusvälineiden kehittäminen, käyttöönotto ja arviointi lisäävät mukana olevien laitosten valmiutta ja kapasiteettia siirtyä tehokkaasti kohti digitaalista koulutusta", summaa Kallio.

DigiMar-projekti (Digital Education for Maritime Communication) on syksyyn 2026 käynnissä oleva Erasmus+ -projekti, jonka tavoitteena on kehittää merenkulkijoiden rutiininomaista viestintäkykyä erityisesti alusten ja VTS-keskuksen välillä. Hankkeen koordinaattorina toimii Ljubljanan yliopisto Slovakiasta, ja mukana ovat Fintrafficin lisäksi kumppanit Kroatiasta, Montenegrosta, Ruotsista ja Norjasta.

Jaa

Tagit