Skip to main content

Verkställande direktörens översikt: De här sakerna har vi lyckats med #tillsammans

 

Fintraffics resa som ett bolag som förenar trafikformer inleddes för fem år sedan. Tillsammans med vår kompetenta personal och våra samarbetspartner har vi åstadkommit mycket: Vi har förbättrat trafiksäkerheten och minskat störningarna i trafiken bland annat tack vare en målmedveten utveckling av trafikstyrningstjänsterna, en mer omfattande lägesbild av trafiken och utnyttjande av data. Tjänsteproduktionen inom trafikstyrningen har effektiviserats kännbart och trafikutsläppen har minskat. 

Genomförandet av vår strategi kan sammanfattas i tre delområden: utveckling av trafikstyrning, uppbyggnad av produktifierade digitala ekosystemtjänster och främjande av enhetliga verksamhetssätt i Fintraffic. 

I flygtrafiktjänsten uppnådde vi de prestations- och säkerhetsmål som myndigheterna ställt upp samt målen för upprätthållande av kapaciteten och miljöeffektiviteten. På grund av världsläget var det ekonomiska resultatet negativt trots anpassningsåtgärder. Antalet flygningar i Finlands luftrum var cirka en femtedel mindre än år 2019 före pandemin. Vi främjade målmedvetet de strategiska projekten, och beredningen av projektet för flygledning på distans avancerade till konkurrensutsättningsfasen. Fintraffics konkurrenskraft som internationell utbildare inom flygtrafiktjänsterna var fortsatt god, och Avia College vann anbudsförfarandet för utbildning av georgiska flygledare. 

Sjötrafikstyrningen förhindrade 13 möjliga grundstötningar under året. Sjötrafikcentralernas driftsäkerhet var på en god nivå. Utvecklingsprojektet för områden med mötes- och omkörningsförbud inom fartygstrafiken, som inleddes året innan med aktörer inom branschen, avancerade enligt tidtabellen. Vi tog också i bruk den nya digitala Master's Guide-tjänsten för fartygstrafiken. Tjänsten sammanställer alla viktiga anvisningar för fartyg som anländer till Finlands hamnar och för andra intressentgrupper som är verksamma i hamnarna. Tjänsten förbättrar också ruttplaneringen och lägesuppfattningen för fartyg som anländer till Finland. Vi utvecklade digitala tjänster tillsammans med våra intressentgrupper och fick erkännande: NEMO vann det globala Service Design Award 2023-priset för tjänstedesign. NEMO vann också den nationella tävlingen Vuoden vastuullisin digiteko. 

Järnvägstrafikstyrningens säkerhetsnivå och driftsäkerhet förbättrades bland annat genom att vi ökade automationsgraden och utvecklade beredskapsfunktionerna. Fjärrtågstrafiken var cirka 7 procent mindre än året innan. Antalet närtåg ökade med knappt 9 procent och antalet godståg minskade lika mycket. Digispårets utvecklings- och verifieringsfas inleddes vid årsskiftet 2022–2023, då Fintraffic och Trafikledsverket undertecknade ett alliansavtal om fasens genomförande. 

Inom vägtrafikstyrningen producerade vi närmare 10 000 trafikmeddelanden om avvikande situationer. Trafiken i vägnätet löpte ganska bra, och störningar med omfattande konsekvenser undveks. Information förmedlades mellan myndigheter såsom polisen och räddningsväsendet samt underhållsentreprenörer. Den tunga trafiken minskade med nästan 5 procent och personbilstrafiken ökade något med 3 procent. Vi gjorde utvecklingsarbete i över 80 projekt för att främja den operativa och tekniska utvecklingen av våra tjänster. Projektinvesteringarna inriktades särskilt på att förbättra driftsäkerheten. Vi genomförde livscykelreformer i bland annat datakommunikationsnätet, vägväderstationerna samt trafikstyrningsanordningarna och -systemen vid vägkanterna. 

Trafikens dataekosystem växte och de digitala tjänsterna utvecklades 

Vi gick framåt allt starkare från koncept till konkret utvecklingsarbete både i ekosystemsamarbetet och i de digitala tjänsterna. Under 2023 anslöt sig cirka 40 aktörer till trafikens dataekosystem och ekosystemet omfattar redan över 200 organisationer. I arbetsgrupperna gjordes flera framsteg. Vi främjade bland annat genomförandet av EU:s eFTI-förordning om elektronisk godstransportinformation. Förordningen uppmuntrar till digitalisering av godstrafik och logistik genom att minska de administrativa kostnaderna, förbättra myndigheternas övervakningsförmåga och öka trafikens effektivitet och hållbarhet. 

När det gäller reseinformation arbetade vi för att aktörerna ska fastställa och införa enhetliga standarder i alla mobilitetstjänster. I fråga om lägesbilden upprätthåller vi en aktiv dialog med olika aktörer för att förbättra tillgången till vägtrafikdata. Under året gjorde vi framsteg också i samarbetet mellan länderna. Det internationella projektet European Mobility Dataspace (EMDS), som samlar in data från städer, inleddes. Exportklustret för trafikdatatjänster, som Fintraffic leder, startade i samarbete med 16 aktörer. 

I slutet av året lanserade vi den behändiga Fintraffic Mobiili-appen, som förenar de bästa funktionerna i tjänsterna Trafikläget, Tågavgångar och Responskanalen. Push-meddelanden gagnar bilister och användare av kollektivtrafiken genom att visa störningar i vägtrafiken inom en radie på 20 km. Alla som rör sig i trafiken gör klokt i att börja använda tjänsten!  

Den information vi producerar hörs också i Bauer Medias radiokanaler, där AI-rösterna Aino och Aimo läser trafikmeddelanden i realtid. Det är fint att delta i banbrytande utvecklingsprojekt. 

Framtidsutsikter 

I och med att Finland har anslutit sig till Nato ökar vår internationella verksamhet och våra internationella uppgifter. Säkerheten är viktig för oss och vi satsar i all vår verksamhet på beredskap och kontinuitet samt på att utveckla informations- och cybersäkerheten. 

Vi fortsätter att utveckla möjligheter att utnyttja digitalisering och dataanalys tillsammans med intressentgrupper som utnyttjar trafikinformation. Artificiell intelligens är en viktig och aktuell teknik med användningsmöjligheter som kommer att öka inom många informationsintensiva områden. Frågan är aktuell även hos oss. Artificiell intelligens kräver att vi alla lär oss nytt och vi uppmuntrar hela vår personal att bekanta sig med och skaffa kompetens om AI. 

All vår verksamhet och utveckling möjliggörs av våra engagerade medarbetare. Mätningar visar att deras nöjdhet med arbetsgemenskapen har ökat under årens lopp, vilket jag är särskilt glad över. Över 80 procent av medarbetarna upplever att de utför ett meningsfullt arbete. 

Jag vill tacka våra kunder och samarbetspartner samt de aktörer som deltar i dataekosystemarbetet för ett gott samarbete och en utvecklingsinriktad inställning. Vi verkar i en så komplicerad värld att utvecklingen av trafiksystemet lyckas endast tillsammans med engagerad personal och engagerade samarbetspartner. Vi har redan åstadkommit mycket, och jag vågar lova att vi kommer att se fina utvecklingssprång och innovationer även under de kommande åren. 

Jag tog med entusiasm emot uppdraget som verkställande direktör för koncernen i juni och under hösten fick jag bekanta mig närmare med verksamheten. Jag vill framföra ett varmt tack till Pertti Korhonen för en stark insats i byggandet av bolaget. Härifrån är det bra att arbeta vidare för en ännu säkrare, smidigare och miljövänligare trafik tillsammans med vår kompetenta personal och den finländska trafiksektorn.

 

Pia Julin
verkställande direktör

 

Dela