Skip to main content

Satellitbaserade flygprocedurer som använder systemet EGNOS införs på alla flygplatser i Finland – Fintraffics flygtrafiktjänst belönades med tjänsteleverantörens erkännande

Visste du att Finland har varit ett av de första länderna i Europa att införa satellitbaserade flygprocedurer? Förra året uppnåddes en situation där alla finländska flygplatser har infört instrumentflygprocedurer som bygger på satellitnavigeringssystemet EGNOS. Procedurerna stöder flygtrafiken på ett nytt sätt. Vilka är fördelarna med EGNOS flygprocedurer för flygindustrin? Varför ville man belöna Fintraffics flygtrafiktjänst med ett erkännande i samband med införandet av procedurerna?

De första GPS-baserade inflygningsmetoderna introducerades för över 15 år sedan, ursprungligen som icke-precisionsinflygningsmetoder. Sådana GPS-metoder har använts på alla Finlands flygplatser sedan 2014.

– GPS är ett välbekant och länge använt system. I praktiken kan dock den navigationsinformation som GPS genererar endast användas i sidled. När man använder systemet EGNOS kan även höjddata från satellitnavigeringssystemet användas, berättar Samu Tuparinne, chef för enheten för flygprocedurer på Fintraffic.

Erkännande av det omfattande införandet av EGNOS-procedurerna

European Satellite Service Provider (ESSP), tjänsteleverantören av EGNOS, beviljar tidvis erkännanden för avancerad användning och utveckling av EGNOS-procedurerna. Med ett sådant erkännande uppmärksammade man även Fintraffics flygtrafiktjänst.

– Valet baserades på Fintraffics betydande införande av nya EGNOS-baserade inflygningsmetoder under de senaste åren. Vi kan tala om den andra utvecklingsvågen efter införandet av GPS-inflygningsmetoderna, där vi på kort tid har kunnat införa dessa EGNOS-metoder på alla landets flygplatser, berömmer Tuparinne.

Utbyggnaden av EGNOS-metoderna slutfördes i april 2021. Implementeringen av metoderna gick bra trots de resursutmaningar som pandemin orsakade, eftersom Fintraffic kunde skapa kostnadseffektiva lösningar. Kostnadseffektiviteten bygger på avancerade verktyg, hög kompetens och lång erfarenhet. I praktiken kunde de nya metoderna integreras i de redan befintliga RNP-inflygningsmetoderna, varvid inga ändringar i luftrumskonceptet behövdes i detta skede.

Som ett delområde utvecklade Fintraffic nödvändiga system och ett koncept där korrekt kodning av metodens geometri och tillräcklig mottagning och driftsäkerhet för satellitsignalerna säkerställs genom flygning. Samtidig implementering av flera metoder möjliggjorde besparingar i kostnaderna för valideringsdatabasen samt effektivare genomförande av valideringsflygningar genom planering.

I framtiden kommer vi att övergå till nästa EGNOS-servicenivå

Behovet att införa satellitbaserade flygprocedurer kommer inte bara från användarna utan även från EU. I Finland har införandet skötts med framförhållning, då till exempel instrumentinflygningsprocedurerna som använder EGNOS-systemet redan har införts på landets alla flygplatser. Utvecklingen fortsätter, men särskilt den bredare landsomfattande övergången till nästa mer krävande nivå av EGNOS-systemet kräver fortfarande utveckling av EGNOS.

– Den striktare servicenivån möjliggör inflygning även under sämre siktförhållanden än den nuvarande nivån tillåter, funktionellt likvärdigt med kategori I i ILS-instrumentlandningssystemet. Det finns en efterfrågan på detta, och dessa metoder används redan på andra håll i Europa. I Finland vill man dock ännu ha en försäkran om att systemet fungerar störningsfritt även här i norr, tillägger Tuparinne.

Driftsäkerheten stöds för sin del av den EGNOS-markstation som ska tas i drift i Kuusamo 2023, av vilka det tidigare bara funnits en i Finland. Den nya markstationen stöder, bland andra systemförbättringar, driftsäkerheten hos EGNOS-systemet i Finland.

Den senaste tidens regelutveckling gör det möjligt att dra nytta av nya typer av tjänster, såsom instrumentinflygningsmetoder, inte bara på flygplatser utan även på mindre, så kallade oövervakade flygplatser. I Fintraffics flygtrafiktjänster förbereder man sig på att i fortsättningen möta även denna efterfrågan på tjänster.

– Fram till för tio år sedan hade luftfarkosterna inte full kapacitet att använda EGNOS-metoderna, men tekniken utvecklas hela tiden. Bland användarna har vi märkt en tydlig ökning av efterfrågan på den här typen av flygprocedurer. Denna efterfrågan vill vi möta så bra som möjligt med våra tjänster, säger Tuparinne.

 

Dela