Skip to main content
Airtrafficcontrollertower

Perfect flight kombinerar data från olika operatörer och optimerar flygrutter för att främja ett miljövänligare luftrum

Visste du att CO2-utsläpp som orsakas av bränsle är en av de största effekterna som flyget har på miljön? Ruttplanering kan ha en betydande effekt på den mängd bränsle som förbrukas under olika stadier av en flygning, utan att ändå kompromissa med flygningens smidighet. Hur stödjer Perfect flight-projektet utvecklingen av världens mest miljövänliga luftrum? Hurdana observationer erhölls från testflygningar och hur hänger de ihop med det större globala målet?

Perfect flight-projektet, genomfört i samarbete mellan Finnair och Fintraffics flygtrafiktjänst, syftar till att minska bränsle- och CO2-utsläppen genom att leta efter metoder att implementera flygrutter på det för miljöns del mest optimerade sättet.

- Det finns många faktorer som bidrar till att en flygning kan planeras och genomföras med minsta möjliga bränsle och lägsta möjliga CO2-utsläpp. Genom undersökningen kartlades om Fintraffics flygtrafiktjänst och våra kunders syn på dessa frågor överensstämmer med hur vi kan stötta våra kunder i riktning mot den mest miljövänliga flygtrafiken, förklarar Osmo Liimatainen, projektansvarig hos Fintraffics flygtrafiktjänst, för att ge en bakgrund.

Miljöbelastningen kan påverkas både vid flygplanering och genomförande samt vid ankomsten. Under varje flygning fattas många beslut som påverkar bränsleförbrukningen, och även om besluten under enskilda flygningar kan verka små, multipliceras deras betydelse när tusentals flygningar görs varje år. Den bästa flygningen med avseende på bränsleeffektivitet skapas i samarbete mellan många olika parter, genom att dela viktiga data för allas användning istället för att var och en optimerar sin egen verksamhet enbart baserat på sin egen information.

Samband mellan orsak-och-verkan söktes i data som samlades in under testflygningar

I projektets inledningsfas genomfördes två testflygningar, en från Helsingfors till Kittilä och den andra på motsvarande sätt från Ivalo tillbaka till Helsingfors. Flygbolaget fick planera rutten fritt, dock med hänsyn till de restriktioner som färdplanen orsakade, såsom Försvarsmaktens övningsområden. Från flygningarna samlades data, förutom ur Fintraffics egna system också ur system som tillhör Finnair och andra organisationer med anknytning till flygningen.

- Ur data sökte vi efter samband mellan orsak och verkan, och baserat på dessa skapade vi en plan över olika indikatorer, varav de viktigaste blev sträcka, tid, bränsle och CO2. Under testflygningarna medförde den optimerade rutten ingen nämnvärd skillnad i tid, men sträckan minskades med 6 kilometer, bränslet med 100 kg och CO2-utsläppen med 300 kg, berättar Liimatainen.

Den rakaste vägen är inte alltid den mest energieffektiva, eftersom vinden inverkar betydligt på bränsleförbrukningen. Ibland är det mer lönsamt att flyga en längre sträcka i medvind jämfört med den kortaste sträckan i motvind sett till kilometer eller tid. I medvind minskar bränsleförbrukningen utan att hastigheten blir lägre. Därför bör vindkomponentens inverkan på rutten kunna beaktas vid ruttplanering av flygningar så bränsleeffektivt som möjligt. På interkontinentala flygningar är vindens inverkan ännu mer betydande.

- Vindarna växlar varje dag. Detta bör kunna beaktas i ruttplaneringen så att flygtrafiktjänsten kan möjliggöra för miljöns del mest effektiva rutter, samtidigt som luftrummet och flygtrafiken hålls säkra. Detta är kraftigt relaterat till flygtrafikens smidighet, som är en av kärnfrågorna i strategin för Fintraffics flygtrafiktjänst. Hänsynen till miljöaspekten ska dock vara proportionerlig så att den inte orsakar problem för flygledningen, exempelvis genom trängsel. Förutsägbarheten och samordningen av luftrummet med tredje parter ska planeras så att de inte stör reguljärtrafikens smidighet, förklarar Liimatainen.

Målet är att skapa en global uppsättning indikatorer och stärka samarbetet inom flygbranschen

Mycket arbete har redan gjorts i Finland för att optimera flygrutterna ur ett miljöperspektiv. Nu vill vi utmana andra aktörer som är involverade i flygtrafiken i världen att delta i utvecklingsarbetet.

- Vårt mål är att skapa en global uppsättning indikatorer med vars hjälp vi kan utmana branschens aktörer runt om i världen att vidta åtgärder för en miljövänlige och mer ekonomisk flygtrafik. För detta behöver vi ett starkt samarbete mellan olika parter och data som produceras av olika organisationer. Med hjälp av en tydlig uppsättning indikatorer kan vi följa utvecklingen samt utbilda och förankra informationen till personalen genom att spegla resultatet på projektet, berättar Liimatainen.

Fintraffics flygtrafiktjänst bygger för närvarande tillsammans med Finnairs flygplaneringsavdelning en modell där Perfect flight-flygmodellen kan automatiseras istället för manuell beräkning, med målet att beräkna hur nära den optimala flygningen man kan komma i verkligheten. Processen för optimerad flygning bryts ned i mindre delar och studeras: vad orsakar miljöbelastning? Återkommer vissa belastande situationer? Vilka faser i processen kan eventuellt förbättras? I takt med att analysen blir mer exakt kan man påbörja utvecklingen av en tjänstehelhet.

- Perfect flight är ett utmärkt exempel på ett exceptionellt bra samarbete där information är bra för hela branschen. Projektet har gjort det möjligt för oss att lära av varandra och arbeta tillsammans i en större fråga. Det är dock inte bara fråga om ett enskilt projekt, utan nästa inriktning för flyget, som kräver ständig utveckling av oss. Först tar vi hand om data och lär oss använda dessa för detta användningsändamål, sedan går vi vidare med att utveckla detaljerna närmare, sammanfattar Liimatainen.

Dela