Skip to main content

Ett livligare årsskifte på norra Finlands flygplatser – hur fungerade flygtrafiktjänsten under högsäsong?

Trots att hela senaste året var svårt för flygtrafiken, kom ett stort antal turister för att uppleva julen med julgubben och nyåret i Lapplands vinter. På flygplatserna i Kittilä och Kuusamo ökade flygvolymerna med cirka 10 procent jämfört med tidigare vintrar. Vilka faktorer påverkade uppgången? Hur löpte flygtrafiktjänsten under den extra livliga säsongen? Hur ser våren ut för flygresorna till norra Finland?

– Säsongstrafiken vid årsskiftet motsvarade förväntningarna väl. Enligt våra uppskattningar sågs motsvarande mängder flyg på flygplatserna i norra Finland senast 2018. Finavias exakta siffror för flygtrafiken vid årsskiftet kommer i slutet av januari, säger Petri Rajaniemi, Fintraffics regionchef för flygtrafiktjänster i norra Finland.

Flygplatserna i Kittilä och Rovaniemi är de mest trafikerade flygplatserna i norra Finland. Flygen till de mindre flygplatserna Enontekiö, Kuusamo och Ivalo blev också livligare vid årsskiftet. Den största ökningen jämfört med tidigare vintrar sågs på flygplatserna i Kuusamo och Kittilä, där flygvolymerna ökade med cirka 10 procent.

– Utöver Lapplands lyckade turismmarknadsföring påverkades ökningen av flygvolymerna säkerligen av uppdämd reslust till följd av pandemin. Lappland upplevs som ett tryggt resmål eftersom det finns mycket utrymme och mycket natur här, funderar Tapio Nurmela, som ansvarar för flygtrafiktjänsterna på Fintraffics nätverksflygplatser.

Charterflyg anlände till Lappland från olika håll i Europa. Flest flyg kom från Brittiska öarna, Frankrike, Tyskland, Polen, Italien, Nederländerna och Ukraina. Vid årsskiftet kom fler flyg än tidigare från Lettland och Turkiet till Lappland, samtidigt som resenärerna från Ryssland var exceptionellt få.

– Pandemin bidrog säkert även till att antalet business jet-flyg på de nordliga flygplatserna ökade vid årsskiftet. Familjer och små grupper anländer vanligtvis med dessa flyg. Tidigare har toppen varit drygt femtio flyg i Rovaniemi, men nu var antalet rentav ett sjuttiotal under årsskiftessäsongen, fortsätter Nurmela.

Permitterad personal från flygtrafiktjänsten rekryterades för säsongsarbete

Coronapandemin har lett till en kris i hela flygtrafiktjänstbranschen. På de nordliga flygplatserna rekryteras säsongsarbetskraft för flygtrafiktjänsten även under normala förhållanden, men nu utnyttjades arbetstillfällena för att anställa permitterad flygtrafiktjänstpersonal.

– Det kändes bra att vi kunde erbjuda den permitterade personalen möjligheter till säsongsarbete i norr. Personalen har varit väldigt motiverad och klarat av arbetsbördan bra. Under högsäsong hanterar små flygplatser stora trafikvolymer, varför samarbete med den regionala flygledningen är viktigt. Vid årsskiftet var samarbetet mellan de olika parterna exemplariskt, säger Rajaniemi.

Flygtransporter spelar en viktig roll i den nordliga turismen

Det sägs att Lappland lever av turism, och sektorn har också en enorm betydelse för sysselsättningen och livskraften i hela landskapet. Årets arbete koncentreras till stor del till den korta vintersäsongen, där även flygtrafiken är starkt involverad. Flygtrafiken spelar en viktig roll för att i synnerhet utländska turister smidigt ska kunna ta del av Lapplands upplevelser.

– Inom flygtrafiktjänsten ser vi till att flygtrafiken löper säkert och smidigt under de krävande förhållandena i norr. Många bolag flyger till Lappland från länder där våra väderförhållanden är okända, varför till exempel banornas specifikationer kan medföra utmaningar för dem. Då fungerar vi som tolk mellan betingelserna och operatören och vi hjälper till att säkerställa att flyget har all nödvändig information för att genomföra flygningen på ett säkert sätt, fortsätter Rajaniemi.

För våren är prognoserna för flygtrafiken positiva, även om osäkerheten fortfarande är hög på grund av pandemin.

– Reguljära reguljärflyg från Centraleuropa lovar gott för den nordliga flygtrafiken. Osäkerhetsfaktorer kvarstår dock hos flygbolagen när det gäller sjukdomsfall och ekonomi samt strikta restriktioner på destinationen, funderar Nurmela.

Dela