Skip to main content

Blogg: Undantagssituationen ger fart åt nya trafiklösningar

Coronaviruset förändrade våra liv i en handvändning. Ingen kunde förutse detta för en kort tid sedan. Epidemin har haft avsevärda effekter också inom trafiken.

Flygplatserna har blivit tomma och de flesta flygen har inställts. Buss- och taxipassagerarna har försvunnit, och turer har inställts även inom tågtrafiken. Den för försörjningsberedskapen nödvändiga trafiken till och från jobbet och för varutransporter har fungerat, vilket betyder att distributionen till exempel av mat och mediciner fungerar. Mer information om trafikmängdernas utveckling per trafikform finns på adressen https://www.tmfg.fi/fi/uutiset/koronavirus-vaikuttanut-merkittavasti-liikennemaariin (på finska).

Det är klart att coronaviruset har en mycket negativ inverkan på Finlands ekonomi. Detta syns konkret också i företagen i trafikbranschen genom att efterfrågan på deras tjänster plötsligt har minskat dramatiskt. Till exempel centrala aktörer inom flygtrafiken har informerat om permitteringar av deras personal.

Företag som producerar persontrafiktjänster sysselsätter tiotusentals människor i Finland. Branschen hade en anspråkslös lönsamhet redan före coronakrisen, vilket innebär att få företag har stora buffertar. Det är viktigt att det finns tillräckligt med resurser och vilja att stödja sunda företag även i trafikbranschen. Samtidigt ska företagen vara alerta och lyhörda i den nya situationen och fördomsfritt leta efter nya affärstillfällen bland annat med hjälp av trafikdata och digitala lösningar.

Det är tills vidare osäkert hur länge denna exceptionella situation kommer att pågå. Som en evig optimist vill jag se att den svåra tiden också lär oss många nya saker. När situationen gått förbi kan vi förhoppningsvis ta några viktiga lärdomar med oss när vi återvänder till den normala vardagen:

  • Allt fler människor har lärt sig att distansjobba på ett produktivt sätt. Distansmöten har blivit allt populärare och med dem har vi särskilt kunnat minska flygresorna. Även behovet av personbilstrafik kan minska.
  • Människor har lärt sig att använda digitala resebiljetter – till exempel mobilbiljetternas popularitet har ökat avsevärt redan nu, då det inte är möjligt att använda kontanter i bussar.
  • Även andra digitala lösningar inom trafiken har ökat sin popularitet – till exempel vår tjänst om trafikläget har fått många nya besökare.
  • Vi har lärt oss att optimera vår rörlighet och att kombinera resor. Det är inte ändamålsenligt att göra många butiksresor med bilen varje dag (jag måste erkänna att jag ibland gjort mig skyldig till det!). Vi kan planera våra butiksresor bättre och handla smartare och mer sällan.
  • Vi behöver inte heller göra alla resor själva utan kan anlita distributionstjänster av olika slag. Till exempel måltidstjänsternas popularitet har ökat explosivt.
  • Avslutningsvis. Jag hoppas att vi har lärt oss att bry oss om våra närmaste och om alla människor omkring oss en smula mer. Vänliga gärningar och hänsyn till andra både i trafiken och på andra håll hjälper oss att skapa ett tryggare, smidigare och miljövänligare samhälle.

Det verkar som om coronasituationen kommer att ge fart åt utvecklingen av digitala tjänster inom både människornas mobilitet och varulogistik. Vi är i egenskap av producent av trafikdata och tjänster för styrning av trafiken på land, till sjöss och i luften mer än beredda att ta itu med detta arbete.

Vilka tankar har du om detta?  Kommentarer är välkomna!

Janne Lautanala
Teknologi- och ekosystemdirektör
Traffic Management Finland Oy
@jannelautanala

Dela