Hyppää pääsisältöön

Turvallinen ja sujuva talviliikenne vaatii varautumista ja yhteispeliä

Julkaistu 13.11.2020

Suomi on siirtynyt liikenteessä talviaikaan. Liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandin tavoitteena on turvallinen ja sujuva liikenne maalla, merellä ja ilmassa, ja siksi talviolosuhteet huomioidaan kaikissa liikennemuodoissa tarkasti. Tällä kertaa talveen on varauduttu poikkeuksellisissa oloissa, sillä pandemia vähentää edelleen liikenne-, matkustaja- ja tavaramääriä kaikissa liikennemuodoissa.

Tieliikennekeskus: Varaudu tien päälle - ajokelit muuttuvat nyt liukkaiksi nopeastikin

Talven ja pimeän ajan liikenneturvallisuus vaatii autoilijoilta riittävän ajoissa tapahtuvaa varautumista, jossa auto on hyvä varustaa ajoissa kuntoon. Tieliikennekeskuksesta muistutetaankin tiellä liikkujia auton talvihuollon tärkeydestä, jotta liikenne sujuu turvallisesti ja sujuvasti talvikauden kaikissa ajo-olosuhteissa.

”Viimeistään nyt kannattaa tarkistaa näkyvyys kuntoon eli pyyhkijänsulat ja lasinpesuneste sekä polttimot. Renkaiden kanssa on myös syytä olla erityisen tarkkana, jotta asianmukaiset talvirenkaat ovat ajoissa alla - tänä talvena ensimmäistä kertaa siis jo marraskuun alusta säiden ja keliolosuhteiden niin vaatiessa”, muistuttaa tieliikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki.

Koronapandemia on vähentänyt liikennettä myös maanteillä. Esimerkiksi lokakuussa liikennettä oli noin 7 prosenttia viime vuotta vähemmän. Tieliikennekeskuksiin liikennevirran vuorokausikohtaiset vaihtelut näkyvät kuitenkin edellisvuosien tapaan, jossa tutut työmatkaliikenteen ruuhka-ajat muodostavat selkeitä liikennemääräpiikkejä. Talvikaudella ruuhkaisilla osuuksilla tuleekin olla erityisen tarkkana turvaväleistä ja välttää turhaa ohittamista.

”Liikenneturvallisuus muodostuu aina yhteispelillä kanssa-autoilijat huomioiden. Talvikauden nopeuksien lisäksi katsetta kannattaa suunnata etenkin riittäviin turvaväleihin, joilla varmistamme, että liikenne sujuu tasaisesti, turvallisesti ja taloudellisesti. Turvavälit antavat meille myös sitä kallisarvoista aikaa reagoida äkillisiinkin tilanteisiin, jossa liukkaat kelit pidentävät jarrutusmatkojamme”, jatkaa Tarkki.

Rautateiden talvi: Kaikki on yhteydessä toisiinsa

Pöllyävä ja kinostuva lumi, kova tuuli sekä pakkanen vaikuttavat mm. rautateiden teknisiin järjestelmiin. Rautateillä talvi on haasteellista aikaa ja talveen varautumisessa onnistuminen vaatii onnistunutta yhteistyötä kaikkien osapuolten kesken. Yhteisesti eri toimijoiden kesken on tunnistettu etenkin toissa talven haasteiden vuoksi useita kymmeniä toimenpiteitä, varautumisen menettelyjä sekä keinoja, joita on edelleen viety eteenpäin.

”Vaikka viime talvi oli etenkin Etelä-Suomessa lähes lumeton, olemme jatkaneet varautumis- ja kehittämistoimenpiteitä yhteistyössä muiden rautatietoimijoiden kanssa. Talvivarautumissuunnitelmat ovat olennaisessa osassa, lisäksi yhteistyötä Ilmatieteenlaitoksen kanssa on lisätty ja tuotamme eri toimijoille talven aikana koosteen lumitilanteesta viikoittain. Raportissa nostetaan myös ongelmakohteet esille ja niille pyritään löytämään akuutit ratkaisukeinot. Työn tavoitteena on, että pystyisimme valmistautumaan tulevaan talveen entistäkin paremmin. Teemme voitavamme, jotta matkustajat pääsevät turvallisesti perille ja mahdollisimman sujuvasti”, kertoo Finrailin johtaja Veera Jämsén.

Rautatiet ovat monimutkainen kokonaisuus, jossa kaikki on yhteydessä toisiinsa. Pienelläkin häiriötilanteella voi olla vaikutuksia valtakunnanlaajuisesti. Häiriötilanteissa tehdään jatkuvaa ja aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa, jotta tilanne saadaan hoidetuksi turvallisesti ja sujuvasti. Finrailissa hoidetaan rautateiden liikenteenohjausta sekä tiedotetaan häiriötilanteista mediatiedotteilla ja asemien näyttölaitteilla, niiltä osin, kun ne vaikuttavat henkilöjunaliikenteeseen ja matkustamiseen.

Talvimerenkulku on yhteispeliä – Perämerellä jäätä murretaan joka talvi

Itämeren talvet ovat vaihtelevia, jossa alusliikenteelle omat haasteensa tuovat esimerkiksi voimakkaat tuulet, jotka aiheuttavat ahtojäitä sekä muodostavat paksuja sohjovöitä satamien edustoille ja väylille. Talvimerenkulkuun onkin varauduttava ennakkoon, jotta talvisista olosuhteista aiheutuvat haitat olisivat alusliikenteelle minimoitu. Tiivistä yhteistyötä tehdään jo ennen jäänmurtokauden alkua teollisuuden, varustamojen, rahtaajien, aluksien, jäänmurtajien sekä luotsien kanssa. VTS Finlandin meriliikennekeskuksessa töitä tehdään etenkin eri toimijoiden väliseen tiedonkulkuun vaikuttaen.

”Talvimerenkulun suunnittelussa ja yhteistyössä tavoite on pitää alusliikenne turvallisena ja mahdollisimman sujuvana myös talviaikana. Perämerellä jäätä on säännöllisesti joka talvi, vaikka etelässä sitä ei olisi lainkaan. VTS Finlandin meriliikennekeskusten toiminnassa painopiste onkin talvikaudella sääolosuhteiden mukaisessa toiminnassa, jossa tilanteet alueilla, joissa on jäätä, saattavat muuttua hyvinkin nopeasti. Meriliikennekeskuksissamme valvomme ja ohjaamme alusliikennettä ympärivuorokautisesti ja tarvittaessa reagoimme muuttuviin liikennetilanteisiin. Talvikautena välitämme tietoa muusta liikenteestä, jääolosuhteista, reittipisteistä, jäänmurtajien sijainneista ja nimistä sekä VHF-työskentelykanavista”, kertoo meriliikennekeskuksen päällikkö Hanna Linjos-Maunula.

Talvipyöräilyssä varmista näkyvyys

Talvikausi on Suomessa pitkä, joten pyörää on turha jättää varastoon. Sitä paitsi talvipyöräily on hyvää hyötyliikuntaa. On kuitenkin hyvä huomioida talveen varautuminen myös pyöräillessä. Asianmukaiset varusteet, oikeanlainen ajotapa ja näkyvyyden varmistaminen takaavat turvallisen ajon myös talvella. Pyörä on syytä myös huoltaa ennen talvikautta.

Oma näkyminen ja sen varmistaminen on pyöräilijöille pimeään talviaikaan tärkeää. Kesällä voimaan tullut uusi maantielaki edellyttää, että polkupyörässä on oltava etuvalon lisäksi takavalo. Edessä valon on oltava vaalea ja takana punainen. Heijastimia ei voi olla liikaa, joten kannattaa asentaa pyörään heijastimet, päälle on hyvä pukea huomioliivi ja esimerkiksi kypärään voi kiinnittää lisäksi heijastimia. Nämä kaikki edesauttavat sitä, että liikkuja huomataan liikenteessä.

Keliolosuhteet on hyvä huomioida myös pyöräillessä, sillä tavallisin onnettomuus on tien liukkaudesta tai epätasaisuudesta johtuva kaatuminen. Nastarenkaat lisäävät talviajoon turvallisuutta. Ne kannattaa vaihtaa alle jo siinä vaiheessa, kun yölämpötila painuu pakkasen puolelle ja pyöräteiden pinnat jäätyvät.

Valmistaudu talviolosuhteisiin etukäteen – Liikennetilanne-palvelu auttaa

Minkälainen on ennuste tulevasta ajokelistä? Onko matkan varrella häiriöitä, joihin olisi syytä varautua? Miten teiden kunnossapitotoimet etenevät? Näihin ja moniin muihin liikenteeseen liittyviin asioihin voit tutustua Liikennetilanne-palvelussa, joka on nykyään saatavilla myös mobiilisovelluksena.  Matkaan talviolosuhteissa voi ja kannattaa varautua jo etukäteen. Liikennetilanne-palvelu auttaa oman matkan suunnittelussa ja näin edistää turvallista ja sujuvaa talviajan liikkumista.

Liikennetilanne-sovelluksen voi ladata ilmaiseksi Play Storesta tai App Storesta.
Liikennetilanne-palvelu löytyy myös verkosta osoitteesta https://liikennetilanne.tmfg.fi

Palautetta väylistä ja niiden kunnosta?

Onko esimerkiksi teiden talvikunnossapidossa puutteita tai päällyste huonossa kunnossa? Onko asemien laiturialueiden kunnossapitoon palautetta? Tai onko kehitysideoita?

Liikenteen asiakaspalveluun kannattaa olla yhteydessä vähemmän kiireellisissä liikenneasioissa. Väylän kuntoon liittyvät ilmoitukset välitetään alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella. Urakoitsijoille kuuluvia ilmoituksia ovat esimerkiksi: maanteiden päällystevauriot (kuopat, reiät), tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu, liukas tie jne.

Asiakaspalveluun voi soittaa arkisin klo 9–16 välisenä aikana (029 502 0600). Palvelua annetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palautetta voi antaa myös netissä https://palautevayla.fi/aspa.

Jaa