Hyppää pääsisältöön

Blogi: Poikkeusolot vauhdittavat liikenteen uusia ratkaisuja

Koronavirus muutti elämämme toisenlaiseksi lyhyessä ajassa. Kukaan ei tätä osannut vielä hetki sitten ennakoida. Vaikutukset myös liikenteessä ovat olleet huomattavat.

Lentoasemat ovat hiljentyneet ja lennot on suurimmaksi osaksi peruttu. Bussien ja taksien matkustajat ovat kaikonneet. Junaliikenteessäkin vuoroja on peruttu. Huoltovarmuuden kannalta välttämätön työmatka- ja tavaraliikenne on toiminut, joten esimerkiksi ruoan ja lääkkeiden jakelu toimii. Lisää tietoa liikennemäärien kehityksestä eri liikennemuodoissa löytyy osoitteesta https://www.tmfg.fi/fi/uutiset/koronavirus-vaikuttanut-merkittavasti-liikennemaariin.

On selvää, että koronaviruksella on merkittävä negatiivinen vaikutus Suomen talouteen. Tämä näkyy konkreettisesti myös liikennealan yrityksissä, joiden palveluiden kysyntä on yhtäkkiä romahtanut. Esimerkiksi lentoliikenteen keskeiset toimijat ovat kertoneet henkilöstönsä lomautuksista.

Henkilöliikenteen palveluita tuottavat yritykset työllistävät Suomessa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Alan kannattavuus on ollut jo ennen koronakriisiä vaatimaton, joten harvalla yrityksellä on isoja puskureita. On tärkeää, että terveiden yritysten tukemiseen löytyy riittävästi keinoja ja halua myös liikennealalla. Samalla alan yritysten tulee olla uudessa tilanteessa herkkinä ja etsiä ennakkoluulottomasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa liikennetiedon ja digitaalisten ratkaisujen avulla.

Toistaiseksi on epävarmaa, kuinka kauan poikkeustilanne kestää. Ikuisena optimistina haluaisin nähdä, että vaikea aika opettaa meille paljon uusia asioita. Kun tilanne jossain vaiheessa on ohi, voimme toivottavasti joitakin oppeja viedä mukanamme normaaliin arkeen:

  • Yhä useampi ihminen on oppinut tekemään etätyötä tuottavasti. Etäkokousten suosio on noussut ja niiden myötä olemme voineet vähentää erityisesti lentomatkustamista. Myös henkilöautoilun tarve voi vähentyä.
  • Ihmiset ovat oppineet käyttämään digitaalisia matkalippuja – esimerkiksi mobiililippujen suosio on noussut huomattavasti jo nyt, koska käteistä ei voi linja-autoissa käyttää.
  • Muutkin liikenteen digitaaliset sovellukset ovat saaneet lisää suosiota – esimerkiksi meidän tarjoamamme Liikennetilanne-palvelu on saanut paljon uusia kävijöitä.
  • Olemme oppineet optimoimaan liikkumistamme ja yhdistelemään matkoja. Ei ole tarkoituksenmukaista tehdä monta autolla tehtyä kauppamatkaa joka päivä (myönnän, olen joskus syyllistynyt tähän!). Kauppamatkat voi suunnitella paremmin ja tehdä järkevämmät kertaostokset harvemmin.
  • Kaikkia matkoja ei tarvitse tehdä itse, vaan voit hyödyntää erilaisia jakelupalveluita. Esim. ruokajakelupalveluiden suosio on poikkeusoloissa räjähtänyt.
  • Ja lopuksi. Toivottavasti olemme oppineet välittämään läheisistämme ja kaikista ihmisistä ympärillämme hieman enemmän. Ystävälliset teot, muiden huomioiminen sekä liikenteessä että muualla auttaa meitä aikaansaamaan turvallisemman, sujuvamman ja ympäristöystävällisemmän yhteiskunnan.

Näyttää siltä, että koronatilanne lisää aikanaan tarvetta vauhdittaa digitaalisten palveluiden kehittämistä niin ihmisten liikkumisessa kuin tavaralogistiikassa. Tähän työhön me olemme liikennetiedon tuottajana sekä liikennettä maalla, merellä ja ilmassa ohjaavana yhtiönä enemmän kuin valmiita.

Mitkä ovat Sinun ajatuksesi?  Kommentit tervetulleita!

Janne Lautanala
teknologia- ja ekosysteemijohtaja
Traffic Management Finland Oy
@jannelautanala

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Traffic Management Finland Oy ohjaa liikennettä maalla, merellä ja ilmassa. Konsernin tarjoama liikennetieto auttaa yrityksiä luomaan uusia liikkumisratkaisuja ihmisille ja tavaroille. Älykkäät liikenteenohjaus- ja -hallintapalvelut, ajantasainen liikennetieto ja yhtiön 1100 ammattilaisen osaaminen parantavat liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä auttavat vähentämään päästöjä. Traffic Management Finland on kestävän liikkumisen edistäjä ja maailmanlaajuisesti uniikki toimija.

Jaa