Hyppää pääsisältöön

ATSEP-henkilöt pitävät lentoliikenteen käynnissä

Marraskuun 12. päivä vietetään kansainvälistä ATSEPin päivää. Mutta tiedätkö, mikä se ATSEP oikein on?

ATSEP tulee sanoista Air Traffic Safety Electronic Person. ATSEP-henkilöiden tehtävänä on hallita laaja kirjo lennonvarmistuksen teknisiä järjestelmiä ja ymmärtää niiden välisiä keskinäisiä sidonnaisuuksia sekä vaikutuksia lentoliikenteen operatiiviseen toimintaan. Työssä on ymmärrettävä lennonjohtajien ja lentäjien työtä sekä tuntea osittain myös lentokoneiden järjestelmiä, jotka tukeutuvat maassa toimiviin lennonvarmistuslaitteisiin ja palveluihin.

Tehtävässä tarvitaan ennen kaikkea monipuolista teknistä taustaa ja joustavaa, sekä positiivista luonnetta, kertoo ANS Finlandin Competence and Quality Manager Hannu Valtonen.

Koulutuksen sisältö on samanlainen koko Euroopassa

ATSEP-henkilöiden koulutus- ja kelpoisuusvaatimukset määräytyvät yhteiseurooppalaisesta lainsäädännöstä, minkä tarkoitus on, että pätevyydet ja osaamistaso ovat yhdenmukaiset kaikkialla. Suomessa lainsäädännön toteutumista valvoo Traficom.

Viime vuosina ANS Finland on hankkinut ATSEP-henkilöiden peruskoulutuksia Prahassa sijaitsevasta koulutuskeskuksesta CANI:sta (Czech Air Navigation Institute). Prahan oppilaitoksessa käydään läpi toimialan perusteet ja sen jälkeen perehdytään oman toimintaympäristön laitteisiin ja järjestelmiin. Ennen lopullisia näyttökokeita suoritetaan Prahassa vielä ns. Qualifications –osiot. Yhteensä Prahan koulutus kestää n. 6 viikkoa.

Lennonvarmistustekniikan Technical Supervisor palvelu toimii 24/7 Vantaalla

Lennonvarmistustekniikan ylläpitotoiminta toimii ympärivuorokautisesti. Technical Supervisor- toiminnan ansiosta erilaisiin vikailmoituksiin voidaan reagoida nopeasti ja samalla tukea muiden lennonvarmistusyksiköiden tilannekuvaa ylläpidettävien järjestelmien ja laitteiden sekä niiden välisten yhteyksien osalta.

Technical Supervisor suorittaa tehtävässään välitöntä viankorjausta sekä järjestelmien päivityksiä ohjeistuksien mukaan. Ao. henkilöt osallistuvat myös muihin ylläpitotehtäviin sekä projekteihin operatiivisten vuorojen ulkopuolella omien erityisosaamistensa mukaisesti.

Lentoasemaverkoston osalta ylläpitoa voidaan suorittaa osittain etäyhteydellä, ja tarvittaessa voidaan hälyttää verkoston ATSEP-henkilö paikanpäälle. Finavian kahtakymmentäyhtä verkostolentoasemaa, sekä kolmea yksityistä lentoasemaa ylläpitää 14 ANS Finlandin ATSEP henkilöä. Nämä ATSEP-henkilöt ovat sijoittuneet eri lentoasemille Maarianhaminan ja Rovaniemen välille. Verkoston ATSEP-henkilöiden työpäivä poikkeaa usein olosuhteista johtuen Helsinki-Vantaan kollegoiden työpäivistä. Esimerkiksi pohjoisen kenttien lumiolosuhteet luovat omat haasteensa laitteiden ylläpidossa.

Järjestelmät täytyy hallita hyvin

ANS Finlandin teknisessä lennonvarmistuksessa on tällä hetkellä n. 65 ammattilaista, joista 55 henkilöllä on vaadittavat ATSEP-kelpoisuudet. Teknisen lennonvarmistuksen ylläpitotehtäviin saa kelpuutukset sen jälkeen, kun on suorittanut vaadittavat koulutukset ja teoriatestit sekä näyttötyöt hyväksytysti. Yleensä ATSEPilla on kelpoisuudet 10-15 tekniseen järjestelmään.

Kokemuksen ja osaamisen karttuessa henkilöillä on mahdollisuuksia siirtyä kehittämään lennonvarmistuksen järjestelmiä. Tulevaisuus näyttää tältä osin valoisalta teknisessä lennonvarmistuksessa, koska tekniset järjestelmät laajenevat jatkuvasti ja integroituvat muiden maiden järjestelmiin. Lennonvarmistuksen palveluiden tuottavuutta ja kilpailukykyä voidaan parantaa lisäämällä automaatiota teknisillä järjestelmillä. Tästä yhtenä esimerkkinä mm. etälennonjohtojen nopea kehitys Euroopassa.

 

Jaa